Menetpróba: Yamaha YZF-R125
2008.06.18. 11:42
Mint a nagyok Megjelenésében és stílusában ügyesen utánozza a nagyokat a Yamaha új kölyök sportgépe az YZF-R125.
Teljesítménye kamaszos, kezelhetősége egyenesen gyerekjáték, így kockázatok helyett csak élvezettel szolgál ifjú közönsége számára.
A Yamaha új mini sportmotorja a nagyokra akar hasonlítani, de ez csak látványban sikerül.
A Yamaha elsőszámú célja kétségkívül sikerült: az YZF-R125-öst könnyű összetéveszteni az R6-ossal.De csak amíg nem ülünk rá. Mert bár mindössze 25 milliméterrel rövidebb a tengelytáv és az arányok is a nagytestvért idézik, a gyakorlat azért egészen más, ezzel együtt kell élnie a mai százhuszonötös motorok tulajdonosainak. A premier helyszínén, Valenciában a többi pilóta feladott egy előzést, amikor a visszapillantó tükörben megláttak egy utcaseprő autót. 120 km/h volt a csúcs, amit a pohárnyi lökettérfogatú motorból ki tudtam préselni, bár az igazat megvallva nem tartozom szorosan a kis Yamaha célközönségéhez. 190 centiméteres magasságom mellett, több mint 90 kilót nyomok, ezek nem kamasz méretek.
Az ülés kialakítása még egy magafajta nagytermetű embernek is megfelel, ezért is olyan könnyű összetéveszteni az új R125-öst a nagy R6-ossal. Csak egy gond akad: hosszúak a karjaim, és így a csuklómon lógtam. Felegyenesedve a visszapillantó tükörben legfeljebb az eget látni, pedig ennyi erő birtokában szükség van a hátrapillantásra.
A nyolcadliteres mini rakéta a városban igazi nagylegény, ott a fordulékonyság a fegyvere, a gyorsulás is rendben van és lámpától lámpáig egészen máshogy hangzik a 9000/min-nél leadott 11 kW-os teljesítmény és a 12,24 Nm, 8000/min-nél. A Yamaha történetének első olyan százhuszonötöse dolgozik a legkisebb YZF-ben amely négyütemű, de vízhűtéses és felül fekvő vezérműtengelye négy szelepet mozgat. A csöpp hajtómű hosszú lökete javít a forgatónyomatékon.
A nagyméretű airbox-szal ellátott Mikuni befecskendezés és két szívószelep dolga az optimális keverék előállítása, vagyis a kategória legkorszerűbb konstrukciójáról beszélhetünk, amely természetesen teljesíti az Euro-3 követelményeit. A motor járása kifogástalan - mohón pörög fel, és gázvételi reakciói is kiválóak. Szereti a nagy fordulatszámot, ott kel igazán életre és ez megy a tízezres értekig. A vibrációkat szinte a teljes fordulatszám-tartományban sikerült kiküszöbölni. Nem ilyen jó a helyzet viszont az hatfokozatú váltóval - bár pontosan működik, de az egyes sebességfokozatok keményen, hangosan kattannak be.
A futómű hangolása inkább feszes, ami a motorozás kényelmének sem tett rosszat.A villa hangolása viszont nem bizalomgerjesztő, a Pirelli Sport Demon gumi nem ad elég visszajelzést az első kerékről.
Szokatlan megoldás, hogy a Deltabox váz acélból készült, a lengővilla pedig alumíniumból, de a tömegközpontosítás ezt kívánta.A kipufogó gyűjtődobját, az R6-hoz hasonlóan szorosan az erőforrás mögé helyezték, így javítva tovább a súlyelosztást. Kár, hogy a hanghatást nem sikerült ilyen jól adaptálni.
Ugye ismerős? A kipufogódob olyan akár az YZF-R6-é, a műszerfal pedig tipikus sportmotoros egység.
A fékeknek nincs gondjuk a 126,5 kilogrammos száraz tömeggel. Az első tárcsafék átmérője 292 mm, és kétdugattyús féknyereg lassítja - egész jó párost alkotnak. Működtetésükhöz nem szükséges túl nagy erőkifejtés, és igazán jól adagolhatóak. Hátul valamivel rosszabb a helyzet - sem az adagolhatóság, sem a fékhatás nem éri el az első fék színvonalát.
A színválaszték
Az új YZF-R125-öt Európában tervezték, és itt is készül.Megjelenésén olasz befolyás érezhető, vagyis csodásan néz ki. Az R széria nagyobb tagjait idéző idomok, a LED-es hátsólámpa és a műszerfal közepén trónoló fehér számlapos fordulatszám-mérő felelősek azért, hogy az ifjú motoros a kezelhető teljesítmény birtokában is úgy érezhesse jó úton jár afelé, hogy igazi sportmotorossá váljon.
|